Wednesday, December 31, 2008

عـند دقـات الثانيـة عشـرة


من روائع نزار قبانى بمناسبة العام الجديد اهدى اليها و اليكم


عندمـا تـدقُ الساعـة الثانيـة عشـرة

وتفقـــد الكــرة الارضيــة توازنهـــا

ويبــدأ الراقصــون يفكرون بأقدامهم

..، سأنسحــب الــى داخــل نفســـى

.. وسأسحبـــــك معـــــــــى

فأنتِ امرأة لا ترتبط بالفــرح العـــام

.. ولا بالزمــــن العـــــــــام

ولا بهذا السيرك الكبير الذى يمر أمامنــا

ولا بتلك الطبول الوثنية التى تقرع حولنا

ولا بأقنعـــــــة الــــــــورق

.

كل عام .. وانا متورط بــكِ

وملاحــق بتهمـــة حبــــــكِ

كما السماء متهمة بالزرقــة

والعصافير متهمة بالسفــــر

.

كل عام وانا مضروب بزلزالك

ومبــــلل بأمطـــــــارك

ومحفور كالاناء الصينى بتضاريس جسمك

......... كل عام وانـتِ

لا ادرى ماذا اسميـــــكِ

.. اختارى انتِ أسمــاءك

كما تختار النقطة مكانها علـــى السطـــر

وكما يختار المشط مكانه فى طيات الشعر

والــى ان تختـــــارى إسمــــكِ الجديــــد

: إسمحــــى لــــــى ان أناديــــــكِ

" يا حبيبتـــــــــــــــى "

28 comments:

Anonymous said...

سمممممماااااااا

خليني معاكي ثانيه بثانيه .... نسيني
العالم والدنيا .. اكتر من هالكلام هي عاوزه ايه .. وكمان شعر نزار وكلام ناعم وحلو عن العام الجديد
كل عام وانتي حبيبتي واكيد هي ستسعد انها كانت وما زالت حبيبتك وانا لا اعتقد ان الي يعرفك يا سما يقدر ينساكي كلام من قلبي لاحلى صديقه بتنور كل يوم الدنيا
كل سنه وانتي باحسن واسعد حال
يا رب

عاشقة حبيبتى said...

ماذا اسميكى لن اطلق عليكى اسما ولكن سانتظر الاقدار التى قد تسميكى سما العشق والشقاوة سما دلوعة البلوج سما التى انتظرها من العام الى العام

صديقتى سما ما اجمل الحب وما اجمل ان نستمتع بمزاقة الحلو وقليل من المزاق المر حتى نحمد الله على الحب

تحياتى لك ولاختيارك قصيدة نزار
وكل عام وانتى فى حب وسعادة

Anonymous said...

عزيزتي
ومن غير نزار ليصف عشق الحبيبه
فكل عام وهي بخير
كل عام وحبنا أبدي
وكل عام وعشقنا لا نهائي
أسعدتي قلوب العشاق بروائع الكلمات لنهديها لمن نحب
أهدي كلماتك لحبيبية روحي(اناوهي)
عزيزتي كل عام وانت وحبيبتك بحب دائم للأبد
تحياتي إلك ولناردين

دينا حامد said...

جميل الشعر جدا
مع اني مش بحب شخصية نزار الا ان ليه اشعار كتير بتعجبني

كل سنة وانتي وناردين بالف خير ويارب تفضلوا مع بعض ولبعض طول السنين الجايه

بس هي راحت فين ناردين بلوجها مش موجود؟
اتمنى يكون المانع خير

تحياتي

مثلية فقط said...

كل عام و انتي بخير

عام سعيد كلو صحة و نجاح و انجازات و حب طبعا

ينعاد عليكي انتي و حبيبتك

كتابة said...

كل عام و إنتي والجميع
بجو نزاري مرتفع
أنا لا أحب نزار و حسيّة شعرة العالية
لكن يظل له عشاشه
و يظل يعبر كل التعبير عن مشاعر الإشتياق للحبيب
بتصوير رائع

Anonymous said...

.. يارب يخللى سنة 2009 جميلة عليكى
..احلى من 2008
..و2007
..و2006
..و2005
..و

أنت وراكى حاجة؟

Ahmed Al-Sabbagh said...

رائعة دائما
كل سنة وانتى احلى سما فى الدنيا

Desert cat said...

كل سنة وانتى طيبة يا سما
بس انا زعلانة منك
انتى معلقة القطة اللى فى اول البلوج دى كدا ليه
انت بتعذبيها ؟؟

مثليه said...

سما الشتاء والصيف
طب اعلق اقول ايه بعد نزار
الله على اختيارك الراقي و مشاعرك الدافئه و الله على قلبك يا نزار و كلماتك المسكره ياريتك كنت ست يا نزار والله كنت تتخطف
بجد ذوقك يجنن كالعاده
كل سنه و انت بكل خير و قلبك مليان بالحب يا صاحبه ارق الاختيارات لعام 2008 :)))

سمـــــــــا said...

ريمووووو

يا سيدى يا سيدى على المواهب والغنا ، خلاص انا هفتح فرع اكتشاف النجوم وهاخدك انتى سوبر ستار بلوج سبوت

يا اروبة هى فعلا قصيدة كل عام وانتى حبيبتى وبصراحة القصيدة كلها حلوة بس انا محبيتش اجيب الجزء اللى غناه كاظم علشان متبقاش مكررة فجبت جزء انا حبيته لما قريته :)

يا قمر ميرسى على المجاملة والكلام الجميل بس لو انتى شايفانى كده يبقى طبعا دا شىء يخلينى فى منتهى السعادة ان انسانة مميزة زيك تشوفنى ما بتنسى

ينعاد عليكى بكل الخير والحب والسعادة وراحة البال يا قمر انتى

سمـــــــــا said...

العزيزة جدا عاشقة حبيبتى

ايه يا عم الكلام الكبير داااااا ؟؟؟ انا كده احتمال اصدق نفسى واعيش الوهم واقوم اتخبط فى الحنفية وراسى تبقى واوا ومش هلاقى حد يجيبلى قطنة وشاش

اما الخروج من طوارىء المستشفى اللى انا دخلتك فيها دى فهو من الباب الخلفى للمدونة :))

مين سما الدلوعة الشقية دى ؟؟ انتى اكيد داخلة بلوج غلط سما اللى هنا شهيرة بهولاكو محطمة الشعوب والبلوجات وبفكر أربى شنبى ودقنى قريب اهو زيادة وجاهة برضه :)

كل سنة وانتى طيبة يا سكرة وربنا يديم الود والمحبة داااااايما .. متعووووودة ( وش مطلع لسانه )

سمـــــــــا said...

الرقيقة دوما AnGel

كل عام وانتى رقيقة وطيبة ونقية كما انتى

عام سعيد عليكى يا جميلة من غير اى دموع واتمنى انها بجد تكون دموع فرح مش اى حاجة تانية

وخالص تحياتى لحبيبتك

سمـــــــــا said...

العزيزة دينا حامد

نزار كشخص اكيد احنا منعرفش هو كويس او وحش فمش هقدر احكم عليه ، لكن نزار كشاعر فهو حقيقى شاعر وعاشق المرأة وبشوف هو قد ايه يتنفس عشقا

كل سنة وانتى طيبة يا قمر واتمنى السنة دى من اولها لاخرها تبقى مليانة سعادة وفرح عليكى يا رب

خالص مودتى

سمـــــــــا said...

العزيزة مثلية فقط

يااااااااه طولتى غيبتك بس حمد الله على سلامتك يا جميل والف مرحبا رجوعك مرة تانية لعالم التدوين

عام سعيد عليكى يا مثلية وينعاد عليكى انتى وحبيبتك بكل الخير والحب والسعادة .. آميين

سمـــــــــا said...

أجمل نص وامتع كتابة

عام سعيد عليكى يا جميل بكل الفرح والانجازات

نزار كما قلت يقطر وينبض عشقا للمرأة وانا احب كلماته ليس لانه نزار ولكن لانه ينقلنى الى حالة احتاجها فى وقت معين بنفس احاسيسه المصورة ، ولذا فى اختيارتى لاى شعر يكون ما احتاج انا اقوله من خلال شاعر ما فى وقت ما :)

اطيب تحية وعام سعيد

سمـــــــــا said...

العزيز جدا شريف

يا فندم انا مش ورايا اى حاجة ولو ورايا انا افضى ونقعد نعد للصبح :))

عام سعيد عليك يا شريف ويارب دايما متألق كده وفى قمة التميز

سمـــــــــا said...

صبوغ الجميل

كل سنة وانت خالو واطيب واخف دم فى الدنيا كللللللها

تحياتى يا قمر

سمـــــــــا said...

Desert cat

كل سنة وانتى طيبة يا قطة وينعاد عليكى بكل خير وسعادة

ايوة القطة دى انا بعذبها فكرت اعلقها فى النجفة وبعدين قلت خليها فى الشراب وادقها فى الحيطة أحسن ، بس هى طلعت ايديها زي ما انتى شايفة وعمالة تشاور لاى حد يجى ينقذها بس الحمد لله لحد دلوقتى كله خايف يقرب منها احسن اعلقه فى شراب تانى جنبها :)

منورانى يا قطة

سمـــــــــا said...

صديقتى العزيزة مثلية

والله انا سعيدة بكمية الالقاب اللى نازلة ترخ على دماغى دى وانا من كتر سعادتى بفكر اغير اسمى خالص :))

عام سعيد عليكى يا قمرة وبتمنالك كل الخير والحب والسعادة اللى فى الدنيا واللى فى الدنيا اللى جنبنا كمان

منورانى دايما يا عسل

Doaa Ebrahim Aaql said...

كل سنة وانتى طيبة ياقمراية
ايه الرومانسية دى كلها


بس ماله موبايلك بقا؟

:)

…...... (¯`♥´¯)
…….…... / | \ ............♥♥......♫♫
……… ...*•♥•*...................♥♥......♫♫
…… ... *♥♫♫♥*'...........♥♥......♫♫
… .... *♥•♦♫••♥* .................♥♥......♫♫
..... *♥☺♥☺♥☺♥* ............♥♥......♫♫
.....*♥•♥#♠♥#♥•♥* '
....*♥♫♥♥♫♥♥♫♥♫* '
...*♥♥☺♥♫♥♫♥☺♥♥*'
..*♥♥♣♫♥♣♥♥♣♥♫♣♥♥*'
'*♥♥♣♥♫♥♥♫♥♥♫ ♥♣♥♥*'
.......... ╬╬╬╬╬
.......... ╬╬╬╬╬

Warmest wishes
for a
Merry Christmas
and a
Happy New Year

رولا said...

عزيزتي سما
قبل التهاني والاماني ليا عندك امانه هاتيها قبل ما ارقع بالصوت واقول سرقتني ..
نبتدي بقا:)))
اول هام هابي نيو يير عليكي وعلى حبيبتك وعكل حد بتحبيه يا رب
تاني هام الكلمات تجنن وتنفع تتلف بعلبه ونشيعها للوليه الا بنحبها
تالت هام انتي وليه سكر بس هاتي الامانه الا سبتها انجل عشان اني برضك منسيتش
رابع هام برد عانجل وبقولها اني بموت فيكي وداب البي لما شفت اهداءك..

كل لحظه وانت بحب وسعاده ويا رب سنه عسل عليكي انت وحبيبتك
اصدق امنياتي

shalimar said...

هيدا الببو بيجنن خطفلي قلبي انا بعرف انك جبتيه هو والقطة على شان السنة الجديدة بس هلأ دخلت السنة الجديدة يلي بتمنالك فيها راحة البال والتألق الدائم تبعك يا سما الصيف والشتا....ممكن هلأ بقى تعطيني الببو .... بس من غير ما تصحيه اوك؟؟

سمـــــــــا said...

البرنسيس المتألقة

كل سنة وانتى طيبة يا دودو وحشااااانى بقالى ردح من الزمن متكلمتش معاكى

موبيلى انا خلاص فجرته وغيرت الرقم واتصلت بيكى بس مردتيش ، لكن اذكر خير اللهم اجعله خير انى بعتلك مسج بالرقم الجديد

على كل هبقى اكلمك اديكى الجديد يا سكرة

حلوة اوى الشجرة دى يا دودو مبدع طول عمرك يا باشا

سمـــــــــا said...

عزيزتى انا .. وهى

اهدى بس يا سيد يا ابو دومة واقفل المطوة اللى فى ايدك وهنشوف مين اللى سرق العمود :))

يا ستى خدى الامانة ايكش تاخدى البلوج كله دا انتى تؤمرى .. هو انا خلفت الا رورو ؟؟؟

والله انتى اللى سكرة انتى وانجل

عام سعيد عليكم يا حلوين وينعاد عليكم بكل سعادة وفرح

صحيح يا استاذة فين البلوج بتاعك ؟

سمـــــــــا said...

شاليمار

منورة البلوج فى زيارتك الاولى وعام سعيد عليكى ويملالك كل السنين حب وسعادة

انتى تقصدى انو ببو فيهم ؟؟ اللى واقف واللا اللى نايم واللا اللى قاعد ؟؟

كده انا تهت بين البيبيهات اللى عندى

بس أقولك فكرة حلوة خدى القطة علشان انا بصراحة مبحبش القطط بدل ما انا كده بعذبها ومعلقاها على الحيطة .

لكن النونو الصغننين دول هيفضلوا قاعدين يلعبوا فى البلوج عندى شوية لغاية ما يكبروا شوية وبعدين احتمال افكر ارجعهم لمامتهم او اعلقهم على الحيط جنب القطة :)

منورانى يا جميل

shalimar said...

لالالا قطط ايه انا ما بحبش القطط بتعملي حساسية في عينيا .. انا عايزة الببو الي نايم بالبدلة بتاع بابا نويل دي .. وكمان ولا يهمك انا هاخد بالي منو كويس لحد ما يكبر شوية - وأنا - تحتها خط أحــــمــــر شخصيا هاخدو لمامتو ....:) اصل مامتو دي ست عسل خالص ...انت تعرفيها ؟؟؟


سلام يا أحلى سما

سمـــــــــا said...

شاليمار

ايه دا انتى كمان هتنقى انا قلت قطة يعنى قطة.. بس لو مش عايزة قطة خلاص خدى البوبى دا اخر كلام والله ماهو راجع :))


انتــى ش خ ص ي ا هاتخدى بالك منه ؟؟؟ اممممم طيب سيبنى افكر واعرض الامر على باباه اصل الولد دا اهله صعايدة وهيجطعونا جطيييع

لأ بصراحة معرفش مامته بس لو حلوة ممكن اتعرف عليها جدا :))

تحياتى يا جميلة