Friday, October 17, 2008

بوووم .. تيييش .. آآآى










من حقنا اننا نحب .. ومن حقنا نحلم نقضى اللى باقى من عمرنا مع اللى بنحبه

بس قبل ما نحلم اننا نعيش معاه

وقبل ما نبنى قصور احلام وسعادة على الرمل

لازم نبقى متأكدين من مشاعر الطرف التانى

يعنى بيبادلنا نفس الحب ؟ واللا هو فى عالم تانى ؟



طيب لو حبيبك دا مصرحش بمشاعره .. و ملمحش .. ومأخدش خطوة

هتعملى اييييييه ؟

هتاخدى خطوة وتتكلمي انتي ؟؟



يا فضيحتشى ... لأ انا استنى لما يجي يتكلم هو واللا ان شا الله عنه ما جه

أدينى قاعدة هو انا ورايا ايه يعنى ؟ اهو لو جه من نفسه يبقى كويس انما لو مجاش بققققققققققى





هستنـــاه برضـــه مـــن سنـــــة لعشـــــرة




الكلام دا طبعا مش تريقة

بس دا حال البنات دايما خصوصا الشرقيات .. الدنيا تتشال وتتحط حواليهم وهما قاعدين مستنيين الفرج


حتــــى فــــــى الحــــــب


تبقى البنت متشحتفة وبتفرفر بس قاعدة حاطة رجليها فى ماية ساقعة ومستنية الراجل هو اللى يجى يتكلم


طبعا دا كلام جميل جدا وخصوصا ان من شيمات الانثى الخجل والكرامة والعزة وانها تحس ان الراجل سف التراب علشان بس تحن عليه وترميله رمش


لكن ازى الحال لو اللى بتحبيه دا والعياذ بالله صنننننم بججججم على رأى عبد السلام النابلسى ؟


إفرضى انتى أصلا مش فى دماغه ؟ يبقى هتعرفى ازاى الا اذا اخدتي خطوة ؟
واللا برضه هتقعدى تستنى الفرج ؟



وعلشان كلامى يبقى مدعم بالمستندات فانا دلوقتى هحكيلكم حكايتين باختصار شديد حصلو فعلا فى الواقع


ومن الواقع والى الواقع نعود ... وحدووووووه


الحكاية الاولى : كانت لواحدة صاحبتى اوى كانت بتحب واحد قريبها كان دايما عندهم فى البيت لاسباب عائلية ، وهى كانت واقعة فى غرامه لدرجة انها عاشت حلم انها اتجوزته وشكل بيتهم واولادهم قبل ما يفتح بوقه علشان يتتاوب حتى

وكانت هى 24 ساعة تحكيلى عليه وانا كل مرة اقول لها يا بنتى بطلى واهمدى ومتعيشيش فى الوهم لغاية ما تتأكدى من مشاعره أو حاولى انتى تجسى النبض وتجرجريه للخطيئة وتخليه هو اللى يتكلم احتمال ربنا يكرمك وتخليه يغلط غلطة عمره ويتجوزك وهو يبقى كفر عن كل ذنوبه فى الدنيا

ورغــــم ان نصايحـــــى تــــــودى اللومـــــان اقصـــــد مفيـــــدة وهايلــــــة

بس كانت هى من نوعية يا فضيحتشى لاااااااا مقدرش بس هو أكيد بيحبنى .. هو بيجى عندنا فى البيت كتير كل شوية هيكون ليه يعنى ؟

ورفضت مع الاسف مع الالم انها توقعه فى الخطيئة ..وكل شعااااع سحرى فى اقناعها مجبش نتيجة




فقلــــت بقــــى أشحــــن البطاريـــــات

فأتنهدت وقلت لها والله انتى ما هتفوقى الا ما يجى فى يوم من الايام يعزمك على فرحه

ويارتنى ما قلت .. تقولوش باب السما كان موارب

بعدها بحوالى عشر ايام جه عزمها على خطوبته .. وكانت الطامة الكبرى

شفتوا اللى مش بيسمع كلامى بيحصله ايه ؟؟


بس انا برضه كنت بلومها هى اكتر منه لان كل التصرفات اللى كانت بتقول انه بيعملها كانت عادية انها تتاخد بتفسير طبيعى بين القرايب .. لكن علشان هى بتحبه كانت بتفسر كل موقف وحركة باللى هى عايزة تصدقه وبتحلم بيه



ندخــل برجلينــــا اليميــــن علــــــــى




الحكاية التانية : ودى كانت لسما هانم اللى كرامتها على طرطوفة مناخيرها .. مش انا مش انا


كان ياما كان يجى من عشرميت سنة كده كنت اتعرفت على واحد صاحب واحد صاحبى وانا اولى جامعة او تانية مش فاكرة، ومن اول يوم حسيت انه مهتم بيا بشكل مختلف عن اهتمامه بأى واحدة تانية

وانا كان عاجبنى أخلاقه وعقليته لانه كان شخصية محترمة وطبعا دا كان نادر ومازال نادر سواء فى البنات او الولاد دلوقتى

بس هل كنت بحبه واللا لأ دا مكنتش متأكدة منه ,، لكن الاكيد انه كان عاجبنى غموضه وهدوءه

المهم اخينا دا كان كل تصرفاته فاضحاه بس مش بينطق وانا بالى مش طويل اوى يعنى

بالاضافة انى بكره الامور العايمة بحب اعرف نهاية الشىء سواء بالسلب او بالايجاب علشان اما تكون بداية او نهاية لكن المط والتطويل واحلام اليقظة دى مبحبهاش

الاخ دا بقى كان بيتكسف من خياله وخصوصا معايا فكان مفيش فيه أمل يعنى لو قعدت عشر سنين مش هينطق رغم انى كنت واثقة مليون فى المية انه بيحبنى


فقلت فى سرى وبعدييييييييييين بقى ؟؟؟ طييييييييييب


و فى مرة شمرت كومى وقلت مبدهاش .. استعاننا على الشقى بالله




كان بيكلمى فى التليفون وبيحكى فى موضوع ففى وسط الكلام قلت له قولى يا ...... انت بتحبنى ؟؟

..هو تقريبا كان نفسه يقفل الخط بس ربنا موفقهوش

فقالى بصوت طالع من غيبوبة .. آيووة

قلت له امال مش بتنطق ليه ؟؟

قالى علشان مش ضامن رد فعلك

قلت له طيب بمناسبة رد فعلى تصبح على خير انا هنام وقفلت


بس بعدها لما بدأنا نتكلم اكتر حسيت اني مش بحبه وانى برغم اعجابى بشخصيته وانه فعلا ممتاز الا انى محسيتش ان هو دا اللى عايزة اكمل عمرى معاه




طبعا الحكايتين عكس بعض واللى عايزة اوصله منهم



هل لو حسيتي بمشاعر تجاه حد تستنى الفرج وان اللى قدامك يحس على دمه ويتحرك واللا تاخدى خطوة وتروحى


تسألى اللى بتحبيه اذا كان بيحبك واللا لأ ؟؟

بس احتمال أوى ان الاجابة تكون لأ

وساعتها هيبقى الوضع

بووووم تيييييش آآآآآآآآآى علـــــى الاخـــــــر


لكن دا فى نظرى برضه هيكون احسن كتيييير من انك تفضلى متشعلقة فى حلم وبعدين تفوقى على كابوس ودش ماية ساقع


هاااا ؟؟ هتاخدى نفس وتغطسى قصدى تتكلمى انتى ؟ واللا تستنى لما يجى يعزمك فى يوم من الايام على فرحه ؟


انا بقول تستنوا الفرح علشان تعزمونى واجى أمسك انا الشمعة للعروسة وافتتح البوفيه

16 comments:

MonMon said...

سما هانم

اولا البوست حلو جدا والموضوع بجد مهم اوي لانه بيحصل كتيرررررررر بهبل يعني

ههههههههههههههههههه بقى ياسما هانم بعد ماالولد ينطق ويقدر يفتح بوقه ويقول ايوة وكلمة ايوة دي كانت صعبة من حد بيتكسف طبعا (انا ادرى بقى هههههه) تردي بكل برود وانا عرفاكي طبعا وتقوليله طيب بقى بمناسبة الكديسة تصبح على خير
بس الغريب بقى اللى بجد مستغربة ليه ازاي قدر يكلمك تاني ومكنش انتحر من الكسوف ؟؟

والله ياسما موضوعك ده كان محتاج منك تحكي موضوع الكديسة وانتي عرفاها بقى ههههههههههههههههه

يعني اي واحدة عايزة تقول مشاعرها تقول بمناسبة الكديسة وتنطلق بعدها بقى ههههههههه

طبعا يافندم انتي عارفة كويس اني انا بتكسف جدا ولايمكن أبدء اي خطوة مع اي حد حتى لو كنت حموت عليه
بس ممكن اعمل حاجة تانية بقى احرضه على الرذيلة واخليه ينطق ههههههههه

انتي عارفة انا ببقى خايفة من رد فعل اللى قدامي فعلا يعني اقول لحد انا بحبك وهو يروح يقولي بس انا مش بفكر فيكي خالص انتي أخت عزيزة يافندم

انا لو اتقالي كدة ممكن اموت فيها فطبعا عشان اكون بكرااااااااااامتي مش بنطق اصلا
وبقول يمكن اكون عشان انا بحب اكون بتوهم تصرفات اللى قدامي فبحاول بقى احرض اللى قدامي على الرذيلة لو بيحبني حينطق لو لأ يبقى حيفضل ساكت
وساعتها بقول قدر الله وماشاء فعل (اخدتي بالك من حتة الايمان دي ههههههه)

وانا من رايي بصراحة ان البنت ماتقولش لاي ولد مهما كان ومهما كانت بتموت فيه انا بحبك لازم هو اللى يبتدي يقول

لان من وجهة نظري ان الراجل مهما كان بيحبها وبيبادلها مشاعرها لو فى اي خلاف بسيط حيفتكر ليها ويقولها ده انتي اللى جريتي ورايا وقولتي انك بتحبيني

فاانا شايفة ان الصح والطبيعي والمتعارف عليه ان الراجل هو اللى يعترف بمشاعره الاول

لان البنت حتى لو كانت مش بتحبه بتبقى طريقة رفضها شيك
ده غير ان البنت لما بتبقى بتحب بتعرف تبين الحب ده كويس يعني لو هو حس ان من تصرفاتها انها بتحبه فاكيد هو صح

لكن الراجل ممكن يكون راجل محترم فيبين اهتمامه وانه مسئول عن واحدة وتكون مجرد اخت عزيزة وبس لان الراجل بيبقى لما يعرف واحدة ويبقوا اصحاب اوي فبيبقى مهتم

لكن البنت لا لما بتحب بيبان عليها اوي وبتتصرف تصرفات توضح مشاعرها

ده رايي بصراحة معرفش صح ولا غلط اللهم قد بلغت اللهم فأشهد

اه صحيح ياسما انا عايزة أُبدي اعجابي بالصورة الاخيرة تحسي انه مرغمين على انهم يجبوا هدايا وكأنهم بيقولوا خد الهدية ارتحتتتتتتتتتتتتتت ههههههههههههه

بجد البوست حلو اوي والاغنية كمان لايقة اوي

ده غير طريقتك اللذيذة دايما فى شرح اي الموضوع وتوصيله لينا بسهولة

تحياتي ليكي يافندم واحب اسلم على ناردين عزو

واقولها صدق اللى قال عليكي ناردين عزو بجد (وربنا عالم بنيتي وانتي طبعا فاهمة انا بتكلم على ايه وانتي طبعا ياسما هانم شوفتي اللى هيا عملته فينا هههههههههه)

Happy Hope said...

بداية الالم إستسلام..وبداية الفرج ثورة على الانهزام

الجملة دى عجبتنى أوى عارفة انها مكتوبة من زمان بس المرة دى مفيش صور شتت انتباهى
و
مبروك على الشكل الجديد و الفراولة
:))

نيجى للبوست
انا رأيى ان فى المجتمع الشرقى سواء البنت أو الولد الاتنين سلبيين و بيحكمهم تقاليد و أفكار و عادات كتيرة
و مين اللى مفروض يقول و مين يقوم بالخطوة الأولى
بجد حاجة تخنق

يعنى مثلا فى المثال التانى اللى حصل معاكى
هو كان مستنى ايه بالظبط !!
يعنى ايه مش ضامن رد فعلك !!

كان هيفضل يحب فى سره كده على طول
المفروض تكون عنده الجرأة و يبوح بمشاعره .. أى كان رد فعلك

أما بالنسبة للبنت فى المثال الأول
انتى بتقولى انها 24 سنة يعنى مفروض تخطت مرحلة المراهقة و مرحلة انها تتعلق بواحد بيزورهم و بيسلم و بيسأل عليها عادى

بس على فكرة فى بنات كتير زيها فى مجتمعنا
لأنى بحس ان الأهل بيكونو قفلين جامد جداً على بناتهم فالبنت بتحب أول حد يسلم عليها و يبتسم فى وشها
:s

أنا رأيى يا سما ان اللى بيحب لازم يبوح بمشاعره خصوصاً لو فى تلميحات
لازم تكون فى جرأة أكتر من كده والا ممكن نندم و نفضل نلوم نفسنا و نقول يا ريتنى .. و لو كنت قلت

الأوهام و الأحلام دى أنا مش بحبها
مفيش أفضل من الواقع و الصراحة

لو الشخص مش هيقدر يقول يبقى يقعد و يسكت ولا يحب ولا يتنيل على عينه
:)

فى شئ فى المجتمع بتاعنا أنا بكرهه جداً
خصوصاً فى الشباب
لو البنت اتجرأت و قالت مشاعرها الأول
حتى لو كان هو كمان بيحبها
تلاقيه معاملته و نظرته اختلفت على طول
زى ما يكون مثلا هى مش بشر من حقها هى كمان تحب
و ممكن كمان يقول لها
قولتيها لكام واحد قبلى

كفاية كده أنا رغيت كتير
:)

الازهرى said...

عزيزتى

موضوع جميل ويناقش قضية مهمة للغاية من الطرفين

واضيف الى ذلك ان المشكلة ان الجمع يعتبر الحب عيبا بينما هو اذا كان عفيفا فلا مشكلة فيه على الاطلاق
وبالفعل اعرف كثيرين وقعوا فى نفس الفخ ودائما ما احضهم على البوح فاما ان ينتهى الموضوع او تبدأ الحياة الجميلة فيما بينهما


تحياتى دوما

Anonymous said...

semo basha:
good morning,ana ha2olek 7aga when i was in the 1st year in uni,i knew a guy his name is sherief and after a while i told him,sheried do u love me or what,he said yes,so i told him then what ana mesh ba7eb el 7'an2a o el 7ewarat deh,he said i'll no do that for u and ana o howa el mafrood en ena ertabatna b ba3d odam ba2y as7abna,and guess what i told him i like white skin more that the dark one so he bought fair and lovely,and i told him i like straight hait more that the curly one he make permenent,wwalay this happened and after that he was holding my hand in the car i told him 2eh el 2araf dah 2edy 3er2et and then i told him that i dont love him but we can be good friends,and we still friends althought he got married he was a nice guy
yala hagy tany akamel kalamy ba2a
salam mo2aqat now

Anonymous said...

يعنى فى بعض البلاد الاسيوية العروسة هى اللى بتتقدم للعريس .. أعتقد فى اليابان

يبقى ماذا يمنع ان كانت تحبه ان تقول له ذلك؟ صحيح ممكن تاخد مقلب .. ماهو الآخر ممكن ياخد مقلب .. عادى يعنى

romansy said...

تصدقى كلامك دا ممكن يحصل
بس فيه ناس برضه بتحب باخلاص
مش كلهم وحشين

blackcairorose said...

انا بشوف ان فيه بحر كبير قوى بين الصمت وعدم الاعلان من ناحية وبين كلمة احبك من ناحية تانية

بحر من التصرفات والنظرات والمواقف وابسط الايماءات اللى ممكن بسهولة وبطريقة مستخبية او نص مستخبية او مكشوفة انها توصل اهتمامنا او حبنا لشخص ما

علشان كده بستغرب قوى لما حد يقول انه بيحب شخص والشخص ده مش دارى بيه، اذا كانت الواحدة بتبقى ماشية فى الشارع تلاقى حد مجرد بص لها بتفهم من البصة ان فيه اهتمام ما، يبقى الواحد مش هياخد باله ان فيه حد بيحبه؟؟

معلش بس بجد بستغرب الموضوع ده

من ناحية تانية بالنسبة للبنت انها تبوح الاول ولا لا، فى رأيى بيعتمد على شخصيتها وعلى شخصية الولد

يعنى مفيش حكم عام

ممكن البنت تبقى بتتكسف ولا يمكن تعمل كده، وممكن بنت تبقى جريئة وتعملها

بس الاهم ان ممكن يكون الشاب يتبقبل كده رغم انه هو نفسه خجول، لكن برضه ممكن يكون فيه شاب ميحبش البنت الجريئة ويعتبر الخطوة دى نهاية المطاف بالنسبه له

يعنى كل حالة مختلفة وكل شخصية مختلفة عن غيرها
ــــــــ

بالمناسبة صورة الصرصار اللى الولد بيبص له ده مين؟؟

Empress appy said...

السلام عليكم
ازيك يا بنيتى
عارفه عارفه حلو كلامك ده
بس عاوزه اجولك انا اقعدي هنا جنبى ههههههههه
ساعات فيه ولاد حتى لو مش بتحب تقولك اه دا انا بحبك وبموت فيكى وده البنت بتصدقه لان قرون الاستشعار بتاعتها بتبقى متوجهه ليه علشان هى بتحبه ومش بتقدر تميز انا عن نفسي يعنى بخاف اي والله وبجد
وعلشان اتلافى هذوهي النقطه قافله قلبى خالص لاني لو اكتشفت ان اللى قدامي بيضحك عليا يا لهوي بتجول لوحش كاسر وببهدله اي نعم ومش بسيب حقي وبربيه من جديد
مش كل البنات تقدر تميز زاهو انتى شوفتى قريبتك اهي وعاوزه تصدق وخلاص
بس هبقى اجرب ولو جت الطوبه فى الحفره هضربك انتى ههههههه

سمـــــــــا said...

كلام من القلب

منمن باشا

ههههههههههههههه يا شيخة دا شلينى يعنى نظام كل يوم يقف قدامى كأنه واخد حقنة بنج اقوله ها مش عايز تقول حاجة ؟؟ يقولى هاه ؟؟ أقوله فكر يمكن عايز تقول حاجة ؟ يقولى هاه ؟؟ فضل يقول هاه لغاية ما كنت هعلقه من قميصه فى مسمار وافضل اقوله قول ماااااااما .. يقولى : يا خثثثارة هههههههههه


بصى هو انا طبعا مستحييييييييييل اقول لحد بحبك الاول مستحييييل مستحييييل بجد وعمرى ما عملتها فى حياتى وحتى مع الولد دا انا قلت له انت بتحبنى ؟؟ مش قلت له انا بحبك وطبعا دا يفرق عندى كتير وخصوصا انى حتى مسألتوش السؤال دا غير وانا واثقة مليون فى المية انه بيحبنى وكان فيه تلميحات وتهريج فى الموضوع دا كتير بس الكلمة نفسها مكنش لسة قالها


هو طبيعى اكيد ان البنت تتكسف بس انا شايفاه عادى ان الست تاخد خطوة لو شخصيتها تسمح بدا يعنى لو عندها الجرأة الكافية وانا فى حالتى مكنش ناقصنى جرأة لكن علشان باخد المواضيع على كرامتى ومناخيرى دايما مطرطقة لفوق زي ما انتى عارفة فأكيد مش هسمح انى اقول لواحد بحبك يقولى بس انتى اخت عزيزة بصراحة ساعتها مش عارفة انا ممكن اعمل ايه ههههههههههه

بس انا الحمد لله كل اللى قالولى بحبك فى حياتى قالوها اسرع مما اتصور


انا عكسك فى نقطة يعنى انا لما احس ان حد معجب بيا حتى لو فيه اعجاب من ناحيتى انا كمان اقول لالا اكيد مش قصده ، الاقى الاعجاب يزيد وبقى افعال اقول لالا احتمال انا نيتى ساو وافضل اقول لالا اكيد تهيآت لغاية ما انخرع مع كلمة بحبك تلاقينى انا بقول هاه ؟؟


انا مش معاكى فى ان البنت لما بتحب بيبان عليها لان انا شخصيا لو معجبة بحد بجد مستحييييل الشخص يحس انى معجبة الا لما يبدى اعجابه وياخد خطوة الاول غير كده هيلاقى صنننننم زي اللى انا اتكلمت عنه فى البوست لانى بطبعى انى مش ممكن اظهر لحد اعجابى الا اذا اللى قدامى قدم السبت والاحد والاتنين كمان

الغنوة انا بحبها برضه اوى والبنات اللى فى الصورة سكر وخصوصا اللى ماسكة الهدية بطراطيف صوابعها بحبها اوى

والله يا منمن ميرسى على مجاملتك وربنا يقدرنى واسعدك انتى والسادة المشاهدين

مالها ناردين عزو بس دى عسل ؟ ثم انتى عارفة ناردين سُلطة رابعة بتعمل اللى عايزاه وانا اقعد اضحك زي ما انتى شفتى كده بالظبط هههههههههههههههه



منورانى يا منمن

سمـــــــــا said...

هابى هوب

بداية الالم إستسلام..وبداية الفرج ثورة على الانهزام

الجملة دى عجبتنى أوى عارفة انها مكتوبة من زمان ...........

ههههههههههههههههه بجد انتى سكر وانتى بتسألى وتردى على نفسك فى نفس ذات الوقت وانا طبعا بشاركك واهز لك راسى : ))

الله يبارك فيكى يا قمر انا قطفت محصول الفراولة كله حطيته عندى وسحبتها من السوق علشان اضرب الاسعار : ))

________________________

نيجى للبوست فى المثال بتاعى انا مقدرش اظلم الولد لانه فعلا كان خجول حتى متسمعيش صوته وهو بيتكلم وانا بيقولو ان شخصيتى قوية فطبعا كانت مشكلة لانى جريئة وهو خجول فيمكن لو كان مع بنت خجولة زيه كانت مشكلته بقت اسهل وبصراحة هو كان بيلمح فى كل تصرفاته ونظراته بس متنسيش ان كلمة بحبك دى مش سهلة لما تكون حقيقة ولما تطلع من شخص خجول .. فانا كتير كنت بعذره

بالنسبة للمجتمع الشرقى بحث ان المشكلة عندنا اننا شايفين ان البنت لما تاخد خطوة دا هيقلل من قيمتها فى نظرحبيبها وخصوصا لو رفضها وحتى لو وافقها هيفضل حاسس طول الوقت ان هى اللى جريت وراه وهى هتفضل طول الوقت حاسة بنقص ناحيته وان عينيها مكسورة

وزى ما قلتى احتمال يتهبل ويقول لها قلتيها لكام واحد قبلى ، ساعتها هيبقى محتاج قلم واحد هيفوق على طوووول ((:

واعتقد ان دا عيب افكار مجتمع يعنى انا شخصيا مقلش لحد بحبك الاول مش علشان ناقصنى جرأة زي ما قلت لمنمن لكن علشان كرامتى هتنقح عليا اوى فمش هقدر برضه اخد الخطوة دى لكن انا بعرف ازاى اخلى اللى قدامى ينطق وقت ما احب ، يعنى باخد خطوة ايجابية بس بطريقة غير مباشرة ودا انا بعتبره ذكاء الانثى


اما المثل بتاع صاحبتى فهى كانت هتشلنى بجد لانى حاولت انصحها وافتح عينيها بكل الطرق بس هى الحب كان عاميها وهى فعلا كانت خام اوى وبتحب على روحها وقارفانى معاها كنت عايشة لها فى دور ماما وبابا وانور وجدى كمان

ثم انا يا فندم قلت هى 24 ساعة بتتكلم عنه مقلتش 24 سنة خالص لاننا وقتها كنا اصغر من كده كتير كنا لسة فى الجامعة يعنى كبيرها 20 ، يا ترى اخبار النضارة ايه ؟؟ انا بقول نغيرها بقى : )))


كلامك مية مية وانتى ادخلى ارغى براحتك يا فندم

منورانى يا قمر :)

سمـــــــــا said...

الازهرى


أكيد الحب عمره ما كان عيب بالعكس الحب هو اسمى مشاعر فى الحياة

السلبية فى اخذ الخطوة فى التعبيرعن العاطفة من الممكن ان تجعلنا نفقد حبيب لا نستطيع تعويضه

الخجل احيانا كثيرة يكون سلاح ذو حدين

تحياتى لشخصك

سمـــــــــا said...

Sola

هو طبعا انك تسأليه اذا كان بيحبك او لأ دا هايل ان عندك الجرأة لدا

لكن انتى كان مشاعرك ايه بقى ناحيته ؟؟ يعنى كنتى بتحبيه واللا معجبة واللا ايه حقيقة مشاعرك بالظبط ؟

يعنى انا حسيت من كلامك بعد ما قالك ايوة انك واخداه تخليص حق نظام انا مش بحب السمار فالواد يا عينى يحط كريم تفتيح وبعدين مش بحب الشعر المموج !!!

طيب ما هو انتى اكيد كنتى شايفة شكله قبل ما ترتبطى بيه يا جميل واللا انتى ايه رأيك ؟؟


بس انا اللى ضحكنى اوى الحتة بتاعة ايه القرف دا ايدى عرقت هههههههههههههه اصل انا بقرف اوى لو حد قرب منى وكان عرقان ببقى مش طايقة نفسى فجملتك فكرتنى بيا لانى ممكن جدا اقولها

يالا سلام يا باشا

سمـــــــــا said...

Sherif

سمعت موضوع عروسة اليابان دا قبل كده

بس دا يا شريف سلو بلادهم هما احنا ملناش دعوة احنا الست تفضل قاعدة مستنية الفرج لغاية ما تعنس سلو بلادنا بقى : ))

منورنى دايما يا شريف

سمـــــــــا said...

Romansy

طبعا الحب الحقيقى موجود جدا بس المهم نشوفه

منورنى

سمـــــــــا said...

Blackcairorose

بصى يا روز انا موافقاكى ومش موافقاكى فى نفس الوقت وهقولك ليه

يعنى ان حد يكون معجب بيا ويحاول يظهر لى دا بنظرات او ايحاءات او اهتمام اوك مفيش مشكلة وانى استقبل الاهتمام دا واترجمه لمشاعر متبادلة دا برضه هايل

بس فلنفرض ان اللى مهتم بينا دا هى دى طريقته وهى دى نظراته وهو دا اهتمامه مع الجميع يعنى شخص لطيف ومجامل وحبوب مع الكل

ولنفرض برضه انى مقدرتش الاحظه فى مجتمع فيه بنات تانين غيرى علشان اقدر افرق بين شكل اهتمامه بيا عن اهتمامه بغيرى

وقتها انا هقع فى فخ الوهم اللى وقعت فيه صاحبتى لانى من جوايا هبقى بفسر كل ابتسامة وكل نظرة وكل كلمة زي ما انا عايزة احسها

واللى عايزة اوصله انى لما اكون معجبة بحد استقبل الاحساس اللى بيديهولى ايوة لكن مش بقلبى بس و لكن بعقلى كمان ومهم اوى من وجهة نظرى انى اشوف بنفسى لما يكون وسط بنات اصحابه او ستات قريبين منه فى وجودى هيبقى الفرق فى المعاملة بينى وبينهم ايه

متنكريش ان بنات كتير بتكون صدمتهم فى الحب جاية من نقطة ماهو كل تصرفاته ونظراته بتقول انه بيحبنى ومهتم

انا بشوف انه زي ما هو بيظهر اهتمام لازم يبقى فيه تصريح مباشر بالكلام

لكن لو فيه يقين من جوايا بحب اللى قدامى من موقف واتنين وتلاتة وحسيت بخجل اللى قدامى ساعتها بقى بيكون فيه كلام تانى :)


وطبعا الكلام التانى هيتوقف على شخصية البنت يعنى ممكن لو جريئة تاخد خطوة وممكن مع الوقت تخليه يبطل خجل يعنى لكل شيخ طريقة زي ما بيقولو

وحتى دا برضه هيبقى سلاح ذو حدين زي ما ذكرت فى تعليق سابق لان عقلية الطرف التانى فى الحالة دى عليها عامل

يعنى العملية فى الاخر يا صابت يا اتنين عور : ))

اما بخصوص الصرصار يا فندم فوحياتك عندى انا ما اعرفه ولا عمرى شفته قبل كده بس مش عارفة فيه اشاعات مغرضة بتقول انه مش صرصار وانه نملة فارسى متنكرة فى شكل صرصار بس مفيش اى دليل على الكلام دا وحاليا الصرصار مفقود وجارى البحث عنه بالفليت :)

سلام يا قمرة

سمـــــــــا said...

Appy

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يا دى النور يا دى الهنا ست الحاجة فاطمة تعلبة عندنا وطبعا انا مضطرة اتنازل لك عن الوتد : ))

شفتى بقى اهى قرون استشعارك فى محلها واى بنت بتكون معجبة بالطرف التانى بتبقى ظابطة الارسال انها تصدقه حتى لو بيضحك عليها

ومن هذا المنطلق هو يستاهل مش انه بس يتربى ولكن يستاهل انه يتفجر فى ميدان روكسى


وبعدين حرام عليكى ليه تضربينى انا دا انا حتى اتنازلت لك عن الوتد بتاعى ؟؟ ما ينوب المدون بقى

: )))


منورانى يا آبى