Friday, November 21, 2008

CHECKMATE







البوست دا علشان بس أقول

إنى النهاردة مبسوووووطة أوووووى

مبسوطة لكذا سبب



إنى اخيرا وبعد شهور طويلة

أثبتــــت انــــى صـــــح -



واتأكدت ان القرار المناسب بيتاخد فى الوقت المناسب -



وكمان كسبت الرهان للمرة مممممممم -

مش عارفة للمرة الكام

بس المهم انى كسبته وخلاص



وعلشان كده انا فرحانة

لإنى اكتشفت انى فعلا مش براهن غير

على اللى انا واثقة من مكسبه

زي ما انا واثقة كده إن اسمى

سمــــــــا


::

وسما النهاردة قفلت صفحة من حياتها

بكــل حاجـــة فيهـــــــا

وأخيرا كل انسان أخد حقه بالطريقة اللى يستاهلها




وبمنتهـــــى العـــــــــدل

::


CHECKMATE


24 comments:

msafa said...

تعويزة عشق
رائعه يا سما
انا اول مره ازور المدونه بتاعتك بس هى رائعه
اوى اوى

رئيس جمهوريه نفسى said...

مش فاهم حاجة بس ربنا يبسطك

ناردين said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Happy Hope said...

يارب تكونى دايماً مبسوطة و موفقة فى قراراتك و رهاناتك

أوقات بنقفل صفحة قديمة بكل ما فيها من مزايا و عيوب عشان تتفتح صفحة جديدة و نشوف بيها الحياة بنظرة مختلفة
و من وقت للتانى بتكون لينا وقفة مع نفسنا و بتيجى اللحظة اللى نقول فيها
CHECKMATE.

Good luck

blackcairorose said...

زى ما قال رئيس الجمهورية مبسوطين لانبساطك رغم اننا مش فاهمين حاجة

بس بصراحة كده انا ساعات بتلكك علشان ازئطط وخلاص

المهم انا داخلة اساسا قبل ما شوف البوست الجديد وناوية اتحشر فى اللى ماليش فيه واتكلم على تعليقاتك فى البوست اللى فات الخاصة بموضوع الاديان والتحول من دين لدين علشان انا عندى كلمتين اقولهم فى الموضوع ده وبعدين بوستك الجديد بقى اكل الجو

يللا

ان شاء دايما مبسوطة ومنتصرة!!

وبالمناسبة دى احب اسمع اغنية محرم فؤاد

مثليه said...

طبعا انا مش فاهمه حاجه و اكيد مش عايزة افهم قبل ما الاقي كوبايه العصير في خلقتي لكن اتمنى لك السعاده و انك فعلا تكوني دايماسعيده بقراراتك و دايما صح الصح
تحياتي يا فندم

MonMon said...

سما باشا

يافندم انتي عارفة اني من الناس اللى دايما اقول انك صح فى كل حاجة تقوليها ولو الواحد مش شايف الصح ده دلوقتي حيشوفه بعدين وحيتبثت ليه ان شاء الله

بس طبعا عشان احنا مفناش صفة الكمال احيانا حكمنا بيطلع غلط بس فى ناس دايما بتطلع غلط وفى ناس بتطلع غلط قليل وفى ناس غلطها نادر وانتي يافندم غلطك نادر

فاانا أؤيد انك انتي صح دايما

ياناس سما صح ياجدعان سما فعلا دايما صح

شوفتيني وانا بنادي زي بتاع الروبابيكيا ههههههه

تحياتي ليكي ياجميل ويارب قلبك يبقى فرحان دايما بجد

وسوري على الايام اللى فاتت اني اتاخرت فى التعليق بس كنت مشغولة حبتين

fawest said...

مبروك عليكى السعاده وراحه البال

سمـــــــــا said...

Msafa

منور البلوج هنا فى زيارتك الاولى بس انا واثقة ان اسمك دا علق عندى قبل كده بس فى البلوج القديم

اشكرك على ذوقك ورقتك وان شاء الله اكون عند حسن ظنك دايما

تحياتى

سمـــــــــا said...

سيادة الريس

هههههههههه محمود انت سكر ، بس احيانا عدم الفهم بيكون نعمة لان الحقايق مش دايما حلوة

منورنى يا باشا

سمـــــــــا said...

العزيزة هااابى هووب

لأ متخافيش مش هقولك يا بيبو هههههههههه

بس تصدقى انتى فكرتينى بإعلان كنت بحبه اوى اوى زمان وكنت طول النهار اغنيه

الناس دى لسة عاملة هوجة .. إكمن مفيش فى جمالها نوجة .. واللا علشان الشيكولاتة .. الناس بتنادى باستماتة.. بيبو

عارفاه دا ؟؟

أعتقد دى ارحم من بيبو والشبكة .. بيبو وبشير ( لأ متنكريش ادائى اتحسن ) ههههههههههه


مش عارفة ليه اليومين دول فى بلوجى وبلوجك هارياكى غنا ؟؟ شكلك بيقول انك سميعة قديمة يا خلبوصة


على فكرة شكل الموز باللبن كان فيه حاجة انا من ساعتها بضحك ههههههههههه


لألأ كفاية مراجيح نرجع بقى للوقار

بصى يا قمر انتى كلامك صح مية فى المية وانا دايما بتبع فى حياتى نظرية مسمياها " المصفى "


يعنى كل فترة كده بلاقى حياتى اتزحمت باحداث وناس ودوشة تلاقينى رحت حاطة كل دا فى المصفى وبسيب جوة المصفى اللى يصلح يكون فى حياتى فقط واللى بوقعه من المصفى بكون اتأكدت انه لا يصلح ، ودا اللى انا عملته اخيرا على جميع المستويات


وبرضه هغيظك واقولك ان المواضيع اللى انا اقصدها فى البوست مستحييل حد يكون فاهم بيها انا اقصد ايه ( وش مطلع لسانه )


منورانى دايما يا بيبو وجود لاك فور يوو توو يا قمر

سمـــــــــا said...

وردة مصر الاولى

على فكرة انا بحب كلمة ازئطط دى اوى لانى بحسها رمز الطفولة لاننا دايما نقولها على الطفل انه فرحان ومزئطط وطبعا انا عارفة ان جواكى دايما طفلة جميلة

فميرسى يا قمر على مشاعرك الجميلة دى وزئططى على كيفك ولا يهمك حاجة

........................................................

انا هستنى الكلام اللى كنتى عايزة تقوليه على البوست القديم واكيد انتى له احترامه الشديد عندى حتى لو اختلافنا فى الرأى فى اى موضوع

.......................................................

أقولك حاجة مش هتصدقيها انا فعلا كنت هنزل مع البوست دا غنوة محرم فؤاد بتاعة كيدنا العوازل يا ليمونى بس قلت كده انا هقلبها مرااجيح فهمى نظمى رسمى فقلت لأ عييييييييب خلينى وقار شوية

المهم لما قريت ردك قلت نعم ؟؟؟؟؟؟ يعنى ايه ؟؟؟؟؟؟ هو مين قالها انى كنت هنزل محرم فؤاد اصلا ؟؟؟ هو اللى بنعمله فى الناس هيطلع علينا واللا اييييييه ؟؟؟ هههههههههه

بس لو دى الغنوة اللى تقصديها انزلهالك حااااضر ولو تقصدى غنوة تانية انزلهالك برضه

وبالمناسبة انا بحب محرم فؤاد جدا جدا جدا

منورة البلوج دايما يا جميلة

سمـــــــــا said...

العزيزة مثلية

اولا مين البنت اللى حاطة صباعها فى فيشة الكهربا اللى فى الصورة دى ؟؟

لااااااااا دى مش عايزة كوباية عصير دى عايزة فنطاسين محلول معالجة جفاف .. هى من الصومال ؟؟

لألألأ انتى فاهمة الطفولة غلط خاااالص على فكرة :))

.........................

ربنا يخليكى يا جميلة وميرسى اوى على ذوقك ورقتك


خالص التحية

سمـــــــــا said...

كلام من القلب باشا

والله انتى تعليقك دا عاجبنى اوى اوى لانى برضه الوحيدة اللى فى مصر والوطن العربى اللى فاهمة انتى تقصدى بيه ايه وحتى قبل ما تنهارى وتعترفى وتحكيلى ههههههههههه

بس على فكرة انا بحيى شجاعتك جدا علشان لما راهنتك على الموضوع دا وقلت لك اراهنك عليه برقابتى ولو بعد عشرين سنة هطلع صح وانتى قاوحتى فاكرة يا هااااانم ؟؟؟ من حقى اذلك شوية بقى هههههههههههه

لأ بجد انا بحيكى انك قلتى انى طلعت صح ومش اى حاجة دا انتى داخلة بزفة و بعربية الروبابيكيا وانتى عارفة انا بكيزة هانم وبقرف وهقولك زي بتوع المترو اوووف ايه القرف دا العربية دى تطلع برة بلوجى واطلع البرفان هههههههههههه

بس بجد انا اعرف ناس بيفضلوا لاخر لحظة يقاوحو علشان كرامتهم بتنقح عليهم لو اعترفو انهم كانو غلط

فعلشان كده انا بحيكى اوىاوى يا قمر

منورانى دايما وعذرلك مقبول يا عم المهم

سمـــــــــا said...

FAWEST

منورنى فى اول زيارة وميرسى اوى على ذوقك

الف تحية

blackcairorose said...

هى نفس الاغنية طبعا، هوه فيه غيرها؟

بس اغنية محمد فؤاد حلوة ومدخلها كده عامل زى موسيقى عمر خيرت معرفش ليه

المهم يا ستى بخصوص الموضوع اللى فى البوست اللى فات خلينى اتكلم عنه مرة تانية ، مش عايزين كلام جد دلوقتى، ده جو فرحة الجلاء، أقصد الانتصار

سمـــــــــا said...

اجمل روز

اهى يا ستى الغنوة بس انا محطيتهاش كاملة اصلها طويلة أوى ، فانا قلت ممكن اقعد انا اغنيها فى بيتنا على مهلى واحط هنا أبريتيف :))

بس انا بزئطط فى الحتة اللى بيقول فيها :

اما العزال عزال ايه ؟ وهنسأل فى العزال ليه ؟ يا كاوينهم يا تاعبينهم بالأوى يا احنا

كيدنا العوازل ياما ياما كيدنا العوازل لا ملامة
كيدنا العوازل يا لمونة واتجرحوا اللى جرحونا
كيدنا العوازل يا قمرنا والفرح زارنا وبات فى دارنا
كيدنا العوازل يا حبايبى والليلة بردت ناره قلبى

:)))) بصراحة الغنوة دى مسخرة عجبانى أووووى

................

ماشى يا جميل اتكلمى فى الموضوع الجد وقت ما يعجبك انتى عارفة البلوج بلوجك دايما


صباح الفل

Empress appy said...

مبروك قراراتك
ربنا يقويكى بقى عليها
انا بس بقولك ميرسي كمان على الكلمتين الحلوين اللى كتبتيهم عند محمود عندى ميرسى يا سما ليكى

سمـــــــــا said...

Appy

أولا منورانى وبعدين يا ستى مفيش كلمتين ولا حاجة ، محمود شخصية غالية عندى وانسان حقيقى محترم ومفيش منه كتير

فأكيد لما يقول على انسانة انها صديقة جدعة بالاضافة لانى من متابعتى ليكى فى كام موضوع حسيتك حد حاسم فى كلامه وفى نفس الوقت جدع، فلازم اقول اللى شفته مش اكتر

وطبعا دا كله مش مجاملة لانى مليش فيها خااالص :))

ميرسى لزيارتك يا آبى .. نورتينى

kochia said...

من افضل الاشياء الشعور بانك علي صواب .. وخاصة ان كان هناك معارضون لكِ
شعور جميل

سمـــــــــا said...

kochia

منورة المدونة بأول مرور ليكى

أكتر شعور بيرضينى انى افضل ساكتة بتفرج واسيب اللى قدامى يطلع كل اللى فى جعبته وبعدين انهى انا الجولة الاخيرة بالضربة القاضية :)

خالص الود

ناردين said...

سما الحب كله
الكومنتات تنور بيكي مفيهاش اي مشكلة
بس ولا يهمك انتي تعلقي مكان ما تحبي وانا وراك يا جميل
بصي يا ستي انتي حسيتي بكل اللي انا كنت عايزة اوصله في القصة
بالتفصيل الممل
بجد بجد
انا مذهولة انك بتعرفي تقريني بالشكل دا وتقري قصدي من اللي ورا كل حاجة
واد ايه انا من اكتر الناس اللي بتتضايق اوي من اي حد يعلق افعاله على انه يا حرام اتحرج او انه يا حرام مين صعب عليا اصله ايه او اي حاجة من الحاجات دي لان اولاً واخيراً بيبقى جوانا فهم عميق في مكان ما ف لا وعينا باستهبال اللي قدامنا واستغلاله لمشاعرنا ناحية ضعف او مرض او حتى بيستغل ذوقنا او او او
فبجد بجد بجد
تحليلك ارفعله القبّعة
والصراحة القصة معجبتش ناس كتير شافوا ملهاش هدف ولا معنى لكن انتي بجد فهمتيني وفهمتي النموذج والهدف من القصة
الاغنية مش للبوست
الاغنية كانت ليكي يا هاااااااااااااانم
ملهاش علاقة بالبوست خالص
دي اغنيتنا
وانا كل ما اسمعها تلاقي الفرعوني طلع واديها رقص
ياللا بلاش فضايح
وحشني كلامك والرغي معاكي ف الكومنتات
مووووووووووووووووووووووووواه
تحياتي لعمق تحليلاتك اميرة البحار

مثليه said...

عازماكي على البوست الجديد اوعي تتأخري:)

رئيس جمهوريه نفسى said...

سما هانم
مش عارف ارد او اعلق بس عموما وش مكسوف قوى وميرسي على كلامك الجميل